Αρχική Πολιτισμός Μάγεψε το “Πευκί” στο Μουσείο Νέας Μονής

Μάγεψε το “Πευκί” στο Μουσείο Νέας Μονής

22


Περισσότερα από 180 άτομα επισκέφθηκαν την Κυριακή το Μουσείο της Νέας Μονής που συμμετείχε στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα η «Άvoιξη των Μουσείων» με το θέμα που είχε επιλέξει το ελληνικό Υπουργείο «Μυστήρια και Ανακαλύψεις».
Το σημαντικό είναι ότι αρκετές οικογένειες κυρίως τις απογευματινές ώρες της Κυριακής (4 Μαίου) επισκέφθηκαν το βυζαντινό μοναστήρι.
Οπως μας σχολίαζαν στελέχη της 3ης ΕΒΑ αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία διότι και τα παιδιά θεωρούν κάτι σημαντικό αλλά παράλληλα και κοντινό τους την επίσκεψη σε Μουσεία. Το δεύτερο στοιχείο είναι ότι για να προσελκύσει ένα μουσείο κόσμο, δεν αρκεί η ελεύθερη είσοδος. Χρειάζεται και κάποια εκδήλωση. Για παράδειγμα στο Μουσείο Ιουστινιάνι («Παλατάκι») ελάχιστοι ήταν οι επισκέπτες, παρ’ όλο που τα εκθέματα του 14ου αιώνα από την Παναγιά Κρήνα είναι εντυπωσιακά, ειδικά αν σκεφτεί κανείς ότι επρόκειτο για το τρίτο στρώμα αγιογραφίων, το οποίο και συντηρήθηκε άψογα.
Στη Νέα Μονή το μυστήριο είχε να κάνει με το αργυροχρυσοϋφαντο μεταξωτό ύφασμα, το «Πευκί», που αποτελεί μοναδικό δείγμα της υφαντικής βιοτεχνίας η οποία γνώρισε ιδιαίτερη ακμή στα μεταβυζαντινά χρόνια στη Χίο.
Αναφέρεται ως το μόνο λείψανο από τα πολύτιμα κειμήλια και άμφια της Νέας Μονής που διασώθηκε από τη λεηλασία των Τούρκων το 1822. Φτιαγμένο από τον κατασκευαστή- υφαντουργό στα 1742 όπως αναγράφεται ανάποδα στο κάτω μέρος του, αποτελείται από 12 κομμάτια τόσο τεχνικά συραμμένα μεταξύ τους ώστε να μοιάζει μονοκόμματο (οι διαστάσεις του είναι 2,50Χ3,50 μέτρα).
Ρόδα πλάγια τοποθετημένα, τα οποία ενώνονται στο μέσο με μικρό αστερόσχημο ρόδακα ώστε να σχηματίζεται το Χ ή το σχήμα του σταυρού, αποτελούν το ομοιόμορφο μοτίβο. Υπάρχει επίσης δίστηλη αφιερωματική επιγραφή στη μία στενή πλευρά η οποία παρέχει στοιχεία για τον τόπο δράσης, το χρόνο κατασκευής του, το όνομα του κατασκευαστή/ τεχνίτη και του αναθέτη. Ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι η χρονολογία μπήκε πάνω- πάνω και μάλιστα ανάποδα, με πιο πιθανή εξήγηση ότι δεν χώρεσε στο κάτω μέρος οπότε το έβαλε ανάποδα έτσι ώστε να μην κυττάζει κανείς την ημερομηνία αλλά να προχωρεί στην επιγραφή.
Να σημειώσουμε ότι σκοπός του θεσμού είναι η γνωριμία και η εξοικείωση του κοινού με την πολιτιστική κληρονομιά που διαχειρίζονται τα μουσεία, ενώ στη διαδικασία ανακάλυψης του παρελθόντος είναι συμμέτοχοι και συνένοχοι αντικείμενα, μουσεία, εργαζόμενοι και επισκέπτες.


ΠΗΓΗ: ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ