Αρχική Πολιτισμός Αίθουσα τέχνης ΚΑΛΛΙΟΠΗ: Το Παραμύθι της Μουσικής” αφήγηση με λέξεις, μουσικές, εικόνες

Αίθουσα τέχνης ΚΑΛΛΙΟΠΗ: Το Παραμύθι της Μουσικής” αφήγηση με λέξεις, μουσικές, εικόνες

33

 ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ  



«”Το παραμύθι της μουσικής”

Μια ιστορία για τη διαφορετικότητα και τις μουσικές της Μεσογείου – αφήγηση με μελωδίες και εικόνες»


  Βασιλική Νευροκοπλή, αφήγηση
 Κυριάκος Καλαιτζίδης, ούτι


ΠΟΤΕ: Δευτέρα 17 Αυγούστου 2009, 9:00 μ.μ.,


ΠΟΥ: Citrus Άρωμα μνήμης (Αργέντη 9-11, Κάμπος)


Είσοδος: € 10  (περιλαμβάνεται ένα ποτήρι πορτοκαλάδα/μανταρινάδα)



Ο πολυχώρος “Citrus – άρωμα μνήμης” και η Πολιτιστικτή Εταιρεία “Αίθουσα Τεχνών Καλλιόπη” οργανώνουν τη Δευτέρα 17 Αυγούστου 2009, στις 9.00μμ. μια βραδιά γεμάτη μελωδικούς ήχους, πολύχρωμες εικόνες, λόγια γεμάτα ευαισθησία και μαγεία βγαλμένα από  ” Το Παραμύθι της Μουσικής” της Βασιλικής Νευροκοπλή.


Ένα παραμύθι για μικρούς και μεγάλους, για την αποδοχή της διαφορετικότητας και τους πολιτισμούς της Μεσογείου, που διαδραματίζεται στη Θράκη κατά τη Βυζαντινή περίοδο.


 


Την αφήγηση του παραμυθιού, που κυκλοφορεί από τις εκδ.”Λιβάνη”, θα κάνει η ίδια η συγγραφέας με τη συνοδεία του εξαιρετικού Κυριάκου Καλαϊτζίδη στο ούτι. 


Θα ακουστεί η μουσική που συνέθεσε ο Κ. Καλαιτζίδης για το παραμύθι καθώς και γνωστές μελωδίες της Μεσογείου από το ομώνυμο cd, που κυκλοφορεί από τις εκδ. “Εν Χορδαίς”.  Παράλληλα με την αφήγηση θα γίνεται προβολή εικόνων.


“…Το Παραμύθι της Μουσικής θα μπορούσε να είναι μια αληθινή ιστορία που να αφορά κάθε τέχνη. Αν στεγάζεται κάτω από την σκέπη του παραμυθιτικού λόγου είναι γιατί αυτή είναι φτιαγμένη από ουρανό που επιτρέπει ανεμπόδιστα το φως του να διεισδύσει στην καρδιά του ανθρώπου.
Αν αφορά τη μουσική και όχι κάποια άλλη τέχνη, δεν είναι μόνο γιατί αυτή υπακούει στους ρυθμούς της ανθρώπινης καρδιάς, αλλά και γιατί στο παρελθόν η μουσική αποτέλεσε ισχυρή ενοποιητική δύναμη ανθρώπων, πολιτισμών, κόσμων ολόκληρων….
….Έτσι, ο μουσικός διάλογος μέσα στο παραμύθι, -η οικείωση του ξένου δηλαδή-, είναι αυτός που οδηγεί αφενός στην κατανόηση των πολιτισμών των γειτονικών λαών, αλλά και στην αυτογνωσία της δικής μας πολιτιστικής ταυτότητας και εν τέλει… της καρδιάς μας.””


(Από την Συνέντευξη Τύπου που δόθηκε την Τετάρτη 21 Μαϊου στο Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού με αφορμή την ομώνυμη παράσταση με το σχήμα Εν Χορδαίς στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών).



Ως παράσταση, “Το παραμύθι της Μουσικής” αποτέλεσε μία ιδιαίτερα επιτυχημένη μουσικοθεατρική παραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης τον Φεβρουάριο του 2007, η οποία επαναλήφθηκε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών στα πλαίσια της «Νύχτας Διαλόγου», στις 22 Μαΐου του 2008, σε διοργάνωση του Υπουργείου Πολιτισμού και του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού σε συνεργασία με το Ίδρυμα Anna Lindh και σκηνοθεσία του Θωδ Εσπίριτου.


Το παραμύθι….


Μια φορά κι έναν καιρό, στη Μαρώνεια της Θράκης γεννιέται η Θεοδώρα, ένα κορίτσι διαφορετικό από τα άλλα. Η διαφορετικότητά της ξεκινά από το γεγονός ότι είναι τυφλή. Αυτό όμως την κάνει να αντιλαμβάνεται και να αισθάνεται τον κόσμο με τρόπο μοναδικό, μέσα από τις άλλες αισθήσεις της, και κυρίως μέσα από την ακοή.
Έτσι, αποκτά ιδιαίτερη σχέση με τους ήχους και τη σιωπή. Η σχέση της με τους ήχους την οδηγεί στην αγάπη για τη μουσική. Η σχέση της με τη σιωπή με τον καιρό θα την κάνει σοφή. Η φήμη της εξαπλώνεται σε όλη την Ανατολή, ώσπου κάποτε έρχεται η ώρα να παντρευτεί.
Όμως η Θεοδώρα μόνο μουσικό μπορεί να πάρει. Κι αρχίζουν να καταφτάνουν μουσικοί απ’ όλα τα μέρη του κόσμου. Η απόφαση είναι δύσκολη. Έχει μόνο τρεις μέρες και τρεις νύχτες για ν’ αποφασίσει…


 Η Βασιλική Νευροκοπλή γεννήθηκε το 1968. Αποφοίτησε από το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης το 1990 και από το Τμήμα Θεάτρου της ΑΣΚΤ το 1998. Το 2005 ολοκλήρωσε τις σπουδές της στη Θεωρία της Ελληνικής Παραδοσιακής και Ανατολικής μουσικής.


Έχει συμμετάσχει σε πολλά σεμινάρια θεάτρου, μουσικής και χορού με κορυφαίους έλληνες και ξένους δασκάλους (Ρ. Πατεράκη, Λ. Λαζόπουλο, Θ. Εσπίριτου, Β. Παπαβασιλείου, T. Suguki, A. Vassiliev, T. Sudana, G. Shbeir κ.ά.) Έχει συνεργαστεί με την Ελληνική Ραδιοφωνία και το Δημοτικό Ραδιόφωνο Θεσσαλονίκης.


Από το 1992 μέχρι το 1995 είχε την ευθύνη του Θεατρικού Παιχνιδιού στον “Μύλο” με προσκεκλημένους λογοτέχνες και καλλιτέχνες. Από το 1991 έως σήμερα έχει επιμεληθεί πολλές σχολικές θεατρικές παραστάσεις με κάποια από τα έργα σε διασκευές της, ενώ συμμετείχε ως ηθοποιός σε παραστάσεις μουσικής και λόγου στην Ελλάδα και το εξωτερικό.



Από το 1994 μπαίνει στον χώρο της γραφής. Το 1999 εκδίδει το θεατρικό μονόπρακτο “Εγώ ο Άλλος” (εκδ. Νησίδες) και το 2001 δημοσιεύεται στο περιοδικό Πανδοχείο το διήγημα “Το μοναδικό φιλί”. Ακολουθούν τα διηγήματα “Των κουλουρτζήδων” (περ. Νέα Εστία, Αύγουστος 2006) και “Η βιοπάλη των πουλιών” (στο συλλογικό τόμο Χριστού Γέννα, εκδ. Ακρίτας, 2006).  


Ποιήματά της από την ποιητική συλλογή “Ημερολόγιο της Λύπης”, δημοσιεύονται το 2005 στο περιοδικό Εντευκτήριο, και από την ποιητική συλλογή “Πίσω από τον ορίζοντα, τα σώματα και τα λόγια”, μεταφρασμένα στα γερμανικά στο 2ο τόμο της ανθολογίας της αφιερωμένης την σύγχρονη ελληνική ποίηση που εκδίδεται το 2006, στο Μόναχο (εκδ. Ρωμιοσύνη) με την επιμέλεια της Dadi Sideri Speck.


Το δοκίμιό της, Το Μετέωρο Σώμα, Μαριονέτες, Σχοινοβάτες, Δια Χριστόν Σαλοί, ή το Τέλος της Γλώσσας, δημοσιεύεται στα Πρακτικά του Η΄ Πανελληνίου Συνεδρίου Γλώσσας, εκδ. Κώδικας, 2006.


Δύο τραγούδια σε στίχους της, το “Ζεϊμπέκικο της ξενιτιάς” και το “Χελιδόνισμα” περιλαμβάνονται στον ψηφιακό δίσκο (CD) Εξορία, του Κυριάκου Καλαϊτζίδη, (Εν Χορδαίς 2005)  Bιβλία για παιδιά: Αν τ’ Αγαπάς, Ξανάρχονται, εκδόσεις Λιβάνη, 2007 (βραβείο 2008 ελληνικού παιδικού βιβλίου για παιδιά σχολικής και προσχολικής ηλικίας από τον Κύκλο του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου και βραβείο 2008 παιδικού εικονογραφημένου, περιοδικό Διαβάζω).  Το Παραμύθι της Μουσικής, εκδόσεις Λιβάνη, 2008.


 


Ο Κυριάκος Καλαϊτζίδης γεννήθηκε στην Θεσσαλονίκη, από οικογένεια προερχόμενη από τον Πόντο και την Καππαδοκία. Από μικρός μαθήτευσε στο ψαλτήρι και ολοκλήρωσε τις σπουδές του στην βυζαντινή μουσική, παίρνοντας το πτυχίο ιεροψάλτου και το δίπλωμα μουσικοδιδασκάλου με τον τ. Άρχοντα Λαμπαδάριο της Μ.Χ.Ε. Ελευθέριο Γεωργιάδη.



Από το 1986 ασχολείται συστηματικά με το ούτι, ουσιαστικά αυτοδίδακτος, το οποίο και μελέτησε όχι μόνο ως προς την τεχνική του, αλλά και ως προς τις εκφραστικές τάσεις που υφίστανται στην Εγγύς και Μέση Ανατολή. Δημιουργώντας ένα προσωπικό ύφος θεωρείται σήμερα ένας από τους σημαντικότερους εκτελεστές του οργάνου.
Από το 1988 αναπτύσσει ένα πολύμορφο έργο το οποίο εστιάζεται στην έρευνα, διδασκαλία και την καλλιτεχνική πράξη της μουσικής της καθ’ ημάς Ανατολής. Συνεργάστηκε με τον Δήμο Θεσσαλονίκης ως Διευθυντής του Συγκροτήματος παραδοσιακής μουσικής και με την ΕΡΤ ως παραγωγός ραδιοφωνικών εκπομπών.
Το 1993, μαζί με άλλους μουσικούς της Θεσσαλονίκης, ιδρύει το ΕΝ ΧΟΡΔΑΙΣ, έναν φορέα μελέτης, διδασκαλίας και ανάδειξης των μουσικών παραδόσεων της Μεσογείου, που παρεμβαίνει στο μουσικό γίγνεσθαι με παραγωγές δίσκων, εκδόσεις βιβλίων και διοργάνωση συναυλιών.
Έχει γράψει σκηνική μουσική και έχει συμπράξει με τους Alan Bates, Moni Ovadio, Δημήτρη Καταλειφό κ.α. στην παρουσίαση κειμένων βυζαντινής λογοτεχνίας. Επίσης έχει συνθέσει τη μουσική της θεατρικής μουσικοεκπαιδευτικής παράστασης Το Παραμύθι της Μουσικής, παράστασης αναφοράς στην μουσική και τα όργανα της παράδοσης της ανατολικής μεσογείου.
Έχουν κυκλοφορήσει δύο δίσκοι με συνθέσείς του (ΠΡΟΣΜΟΝΗ, 1997) και (ΕΞΟΡΙΑ, 2005). Έχει συμμετάσχει ως σολίστας και ως μέλος του μουσικού σχήματος ΕΝ ΧΟΡΔΑΙΣ σε εκδηλώσεις πανηγυρικού χαρακτήρα, λαϊκά δρώμενα και φεστιβάλ. Έχει εμφανισθεί σε σημαντικούς συναυλιακούς χώρους της Ελλάδας καθώς και σε πολλές πόλεις του εξωτερικού συνεργαζόμενος με κορυφαίους έλληνες και ξένους μουσικούς.
Διετέλεσε Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ευρωπαϊκού έργου MediMuses (Φεβρουάριος 2002-Ιούλιος 2005) και υπήρξε ο ιθύνον νους των πρωτοβουλιών του Οργανισμού για άνοιγμα του στην νοτιανατολική Μεσόγειο και τον Αραβικό Κόσμο, άνοιγμα που οδήγησε μεταξύ άλλων και στην υποψηφιότητα του ΕΝ ΧΟΡΔΑΙΣ ως επίσημη ελληνική εκπροσώπηση της UNESCO για το Βραβείο Sharjah 2007.
Είναι υποψήφιος διδάκτορας βυζαντινής μουσικολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και για τη διετία 2006-2008 υπότροφος του ιδρύματος “Mundo en Armonia” της Ισπανίας.