Αρχική Πολιτισμός Συνεργασία Κινηματογραφικής Λέσχης- ΣΕΣΝΟΧ: Προβολή ντοκιμαντέρ του Μ. Μουρ

Συνεργασία Κινηματογραφικής Λέσχης- ΣΕΣΝΟΧ: Προβολή ντοκιμαντέρ του Μ. Μουρ

5

 «Σε μια εποχή που το Δημόσιο Σύστημα Υγείας υπολειτουργεί με την ανοχή των κυβερνήσεων, η ταινία του βραβευμένου με Οσκαρ Μάϊκλ Μουρ μας δείχνει πόσο σημαντική είναι η δημόσια δωρεάν υγειονομική περίθαλψη και ότι κερδισμένοι από ένα ιδιωτικό σύστημα υγείας είναι μόνον λίγοι επιχειρηματίες και πολιτικοί», σημειώνει στην πρόσκληση του για την προβολή που σε συνεργασία με την Κινηματογραφική Λέσχη πραγματοποιείται την Παρασκευή, 15 Ιανουαρίου.
   Συγκεκριμένα θα προβληθεί στο ΟΜΗΡΕΙΟ (8.30 μ.μ.) η ταινία του Μ. Μουρ “Sicko”, εκτός συναγωνισμού είχε επίσημη συμμετοχή στο Φεστιβάλ Κανών,  που παρουσιάζει το ιδιωτικό σύστημα υγείας και των προβλημάτων –πολλές φορές μοιραίων- που δημιουργεί.
   «Ανθρωποι και πολιτικές που έχοντας ως στόχο τη μεγιστοποίηση των κερδών τους πατούν πάνω στην ανθρώπινη ζωή και αξιοπρέπεια στοχοποιώντας τη Δημόσια δωρεάν παροχή υγειονομικής φροντίδας.
   «Αυτό καταδεικνύει, καταλήγει στην πρόταση του το Σωματείο Εργαζομένων Σκυλιτσείου Νοσοκομείου Χίου, την ανάγκη υπεράσπισης του δημοσίου και δωρεάν Εθνικού Συστήματος Υγείας και τα οφέλη που υπάρχουν για τους πολίτες».
  
   Λίγα λόγια για την ταινία
   Το  ντοκιμαντέρ του Μάικλ Μουρ καταπιάνεται με τις ανθρώπινες ιστορίες καθημερινών Αμερικανών, των οποίων οι ζωές τους έχουν καταστραφεί από το αμερικανικό σύστημα υγείας. Κάνοντας μια ιστορική αναδρομή από την διακυβέρνηση Νίξον θα ταξιδέψει ανά τον κόσμο σε χώρες όπου παρέχεται κρατική ιατρική περίθαλψη, όπως ο Καναδάς, η Γαλλία και η Βρετανία για να καταλήξει στη γειτονική Κούβα. Ο δαιμόνιος ντοκιμενταρίστας, θα φτάσει στο απαγορευμένο νησί, μαζί με μια παρέα πυροσβεστών που είχαν συμμετάσχει στην επιχείρηση στους Δίδυμους Πύργους μετά την 11η του Σεπτέμβρη 2001. Οι πυροσβέστες είχαν άμεση ανάγκη ιατρικής βοήθειας, αλλά οι Αμερικανικές ασφαλιστικές εταιρίες αρνιόντουσαν να τους περιθάλψουν. Τελικά, οι πυροσβέστες νοσηλεύτηκαν δωρεάν σε νοσοκομείο της Κούβας.
  
   Να πούμε «ως εδώ»
    «Η ταινία είναι για την ιατρική περίθαλψη και δεν είναι. Όπως και με τα υπόλοιπα ντοκιμαντέρ μέσα από ένα θέμα καταπιάνομαι με πιο πλατιά ζητήματα. Σε αυτό το ντοκιμαντέρ το ερώτημα είναι: γιατί εμείς, η πιο προηγμένη δυτική κοινωνία,  δεν έχουμε ένα εθνικό σύστημα υγείας; Γιατί εμείς; Τι είναι αυτό που μας κάνει διαφορετικούς;», σημειώνει ο Μ. Μουρ.
   Κάθε ντοκιμαντέρ που κάνω είναι διαφορετικό από το προηγούμενο. Όταν ο κόσμος πάει σινεμά, δεν θέλει να βλέπει συνέχεια τα ίδια και τα ίδια. Θέλει να γελάσει, να κλάψει ή να σκεφτεί. Θέλουν κάτι νέο και εγώ δεν θέλω να επαναλαμβάνομαι. Ήθελα αυτό το ντοκιμαντέρ να είναι διαφορετικό. Να έχει μόνο ανθρώπινες ιστορίες και να απευθύνεται στους ανθρώπους. Πρέπει να καταλάβουμε ότι η αλλαγή θα έρθει μόνο όταν πούμε “Ως εδώ”!
  
   Δυσκολίες στην παραγωγή
   Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων , οι Αμερικανικές επιχειρήσεις που βγάζουν αμύθητα κέρδη από τις φαρμακευτικές εταιρείες, άρχισαν να παθαίνουν υστερία. Ο Κεν Τζόνσον, αντιπρόεδρος ενός από τα μεγαλύτερα συνδικαλιστικά όργανα των φαρμακοβιομηχανιών αποκάλυψε σε κάποιους δημοσιογράφους ότι τα στελέχη των εταιριών είχαν “φρικάρει και τραβούσαν τα μαλλιά τους”. Στους υπαλλήλους έξι εκ των μεγαλυτέρων φαρμακοβιομηχανιών τους έστειλαν “Michael alerts”! Τους προειδοποιούσαν για τα γυρίσματα του Μουρ και των συνεργατών του και ότι “αν δείτε έναν ατημέλητο, γεμάτο τύπο με καπελάκι, να ξέρετε ότι είναι αυτός”, αποκαλύπτει στέλεχος της Pfizer. Στα μίντια έκαναν λόγο για τις “Μάικλ Μουρ επιπτώσεις”, όπως τις αποκαλούσαν.
   Από την αρχή των γυρισμάτων, ο Μουρ αποφάσισε να επικεντρωθεί σε έναν  συγκεκριμένο τομέα της ιατρικής περίθαλψης αντί να καταπιαστεί με το θέμα από όλες τις πλευρές του. Σύμφωνα με την παραγωγό Μέιγκαν Ο Χάρα “είχαμε τον δικό μας άξονα του κακού. Αυτός ήταν οι φαρμακοβιομηχανίες, τα νοσοκομεία, καθώς και οι ασφαλιστικές εταιρείες.” Τελικά, σκηνοθέτης και παραγωγή αποφάσισαν να επικεντρωθούν σε αυτούς που είναι ασφαλισμένοι και είχαν προβλήματα, είτε γραφειοκρατικά είτε γιατί η ασφάλειά τους, δεν πλήρωνε τις απαραίτητες εξετάσεις.
   Τα γυρίσματα ξεκίνησαν από διάφορες περιοχές της Αμερικής, όπως το Χιούστον, το Λος Άντζελες, το Σαν Φρανσίσκο και το Ντάλλας για να συνεχιστούν στον Καναδά, Γαλλία και την Αγγλία. Στο τέλος οι παραγωγοί είχαν στα χέρια τους πεντακόσιες ώρες υλικό.
  
   Ο σκηνοθέτης
   Γεννήθηκε και σπούδασε στο Μίσιγκαν δημοσιογραφία. Φοιτητής ακόμα δούλευε στην εφημερίδα του πανεπιστημίου του ενώ στη συνέχεια αποφάσισε να γίνει σκηνοθέτης. Προκειμένου να βρει τα χρήματα για το ντοκιμαντέρ “Ρότζερ και Εγώ”, ξεκίνησε μία επιχείρηση μπίγκο για τη γειτονιά του. Στη συνέχεια είχε τη δική του τηλεοπτική εκπομπή και έκανε μια σειρά από ντοκιμαντέρ, τα οποία είχαν σαν στόχο την κυβερνητική πολιτική καθώς και τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα. Ο “Ακήρυκτος Πόλεμος” έχει βραβευτεί με Όσκαρ το 2003 και την επόμενη χρονιά το “Φαρενάιτ 9/11” κέρδισε το  Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ Κανών  ενώ τα περισσότερα ντοκιμαντέρ του έχουν βραβευτεί σχεδόν σε όλα τα μεγάλα Φεστιβάλ.
  
Σκηνοθεσία & Σενάριο
Μαίκλ Μουρ
Παραγωγή
Μέιγκαν Ο Χάρα
Μοντάζ
Κρίστοφερ Σίγουαρντ, Νταν Σουίτλικ, Τζέφρι Ρίτσμαν
Διάρκεια
116′