Αρχική Απόψεις Συνεντεύξεις Συνέντευξη με δυο Σμυρνιές ζωγράφους

Συνέντευξη με δυο Σμυρνιές ζωγράφους

69



Μέχρι και την Παρασκευή, 3 Σεπτεμβρίου, λειτουργεί στην Πινακοθήκη Χίου η έκθεση των  Έλλης Φιλίδη και Κλάρας Αρκά
Δασκάλα και μαθήτρια αντίστοιχα που γεννήθηκαν και ζουν στη Σμύρνη εκθέτουν στη Χίο, και μάλιστα η Κλάρα πραγματοποιεί την πρώτη της ατομική έκθεση, στο νησί από όπου κατάγονται οι δικοί της.
Τα εγκαίνια της έκθεσης έφεραν κοντά για άλλη μια φορά συγγενείς που ζουν στις δύο πλευρές του Αιγαίου αφού οι επαφές διατηρούνται και η ίδια η Έλλη Φιλίδη έρχεται συχνά στο χωριό καταγωγής της μητέρας της την Κέραμο.
Δύο διαφορετικές γενιές  γυναικών,  με διαφορετικές εμπειρίες και εικόνες συναντώνται στην Ελλάδα.

Η Έλλη Φιλίδη, είναι η τελευταία που με την οικογένειά της κατοικεί στη Σμύρνη, όπου είναι πια τώρα πια περίπου 10 άτομα, οι περισσότεροι ηλικιωμένοι. Μάλιστα μερικοί πήγαν από την Kωνσταντινούπολη στη Σμύρνη αλλά εκείνη όπως μας λέει είναι  η μόνη Ελληνίδα Σμυρνιά. Χαρακτηρίζει τη συμβίωση με τους Τούρκους τώρα, πολύ καλή και χωρίς προβλήματα, άλλωστε, συνεχίζει, σίγουρα δεν θα μπορούσαμε να μείνουμε αν υπήρχε κάποιο πρόβλημα. “Ευτυχώς δεν είμαστε πολύ μακριά από την Ελλάδα και έτσι δεν αισθανόμαστε πολύ μεγάλη διαφορά”.
Ο χώρος όπου δουλεύει, είναι ένα Ελληνικό αρχοντικό που ανήκει στη γιαγιά της Κλάρας  και έχει θέα  άλλα σπίτια Ελληνικά. Από εκείνο το παράθυρο αγναντεύοντας δημιουργεί και ζωγραφίζει ενώ αγαπημένα της θέματα  οι περιοχές όπου το Ελληνικό στοιχείο άνθησε. Αιβαλί, Κάτω Παναγιά…
Άλλωστε υπάρχουν πάρα πολλές γωνίες που θυμίζουν το ελληνικό στοιχείο και όπως η ίδια  μας λέει είναι η μεγαλύτερη ευχαρίστησης για εκείνη να είναι σε αυτά τα μέρη και να ζωγραφίζει. Διατηρεί μόνιμη γκαλερί στη Σμύρνη και εκεί  βρίσκουν στέγη όχι μόνο δικά της αλλά και έργα άλλων ζωγράφων μάλιστα προσκάλεσε καλλιτέχνες από τη Χίο ή την Ελλάδα να εκθέσουν έργα τους εκεί.


Ξεκίνημα για την Κλάρα
Η ίδια σπούδασε στη Σμύρνη και στη συνέχεια στην Ελβετία όπως και η Κλάρα που συνέχισε τη ζωγραφική και στο Παρίσι. Η Κλάρα είναι μόλις  23 χρόνων και θεωρείται ταλέντο με “έξυπνα έργα”. Ωστόσο έχει και εκείνη ρίζες Ελληνικές αφού ο παππούς της είναι Έλληνας. Έχει συγγενείς στην Αθήνα όμως  οι δουλειές του πατέρα της τους κρατούν στη Σμύρνη.
Στα έργα της παρουσιάζει κυρίως πρόσωπα και μάλιστα είναι αυτοπροσωπογραφίες. Ο εαυτός της και ο χώρος της  είναι τα θέματά της.  Πάντα της άρεσε να ζωγραφίζει αλλά η  Έλλη Φιλίδη της εμφύσησε την αγάπη της για τη  ζωγραφική όταν ξεκίνησε να κάνει μαζί της μαθήματα.
 
Πέρα από τα δάκρυα
Τι είναι όμως για την Έλλη Φιλίδη η ζωγραφική; Είναι λύτρωση, τα βλέπει πια με άλλο μάτι ξεπερνώντας όλα όσα οι δύο λαοί έζησαν πληγώνοντας ο ένας τον άλλο την ρωτήσαμε; ” Δεν μπορώ να πω ότι είναι αλήθεια, μας είπε. Η μητέρα μου πάντα βλέπει τα παλιά κτήρια, τις εκκλησίες και πάντα είναι συγκινημένη και κλαίει. Εγώ απλά συνεχίζω και δίνω αυτή τη συγκίνηση μέσα από τη ζωγραφική μου. Τουλάχιστον μπορώ και κάνω κάτι ακόμα εκτός από δάκρυα, κάτι που με ευχαριστεί.”
Σημειώνουμε ότι υπάρχουν πάρα πολλά χριστιανικά μνημεία και εκκλησίες που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν σαν χώροι έκφρασης καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων, και απαντά ότι ο Άγιος Χαράλαμπος του Τσεσμέ  εδώ και 3 χρόνια αξιοποιείται σαν χώρος έκθεσης. Στο παρελθόν όμως ήταν εγκαταλελειμμένα και χρειάστηκε να περάσει  κάποιος χρόνος για να καταλάβουν οι Τούρκοι την αξία τους, το τι συμβόλιζαν αυτά τα κτήρια. Σήμερα μάλιστα νιώθουν ότι ευθύνονται οι ίδιοι που δεν τα πρόσεχαν.
Σε σχέση με την αποκατάσταση ενός καλού κλίματος τα τελευταία χρόνια μας θύμισε τις προσπάθειες που ξεκίνησαν ο Μίκης Θεοδωράκης με το Λιβανελί και που συνέχισαν  από εκείνο τον καιρό με αποτέλεσμα ο κύκλος να μεγαλώνει. Τώρα θεωρεί ότι και η ίδια προσπαθεί με τη ζωγραφική να ενισχύσει αυτές τις γέφυρες μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας που τονώνονται με την τέχνη και το εμπόριο.
Οι Τούρκοι, επισημαίνει, βλέπουν τους Έλληνες ως χαμένους φίλους τους θαυμάζουν και ξέρουν ότι για μαύρα σύννεφα που μπορεί να υπάρχουν ευθύνονται  οι πολιτικοί και από τις δύο πλευρές.


Συνέντευξη στην Αγγελική Χατζηδημητρίου, εφημερίδα ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ

Διαφήμιση
Προηγούμενο άρθροΕπέκταση των προγραμμάτων κοινωνικού τουρισμού και σε αγρότες
Επόμενο άρθροΑυλαία πολιτιστικού καλοκαιριού στο Δήμο Χίου με ερασιτεχνικό θέατρο