Αρχική Απόψεις Aρθρα Αδ. Κοραής και άγιος Αθανάσιος Πάριος, γράφει ο Γ. Γεωργαντής

Αδ. Κοραής και άγιος Αθανάσιος Πάριος, γράφει ο Γ. Γεωργαντής

112
Η Χίος υπήρξε το πρωτοπόρο και γόνιμο έδαφος, που ανέδειξε τις σημαντικότερες ιδεολογικές συγκρούσεις που προηγήθηκαν της επαναστάσεως και τις επακόλουθες ζυμώσεις που οδήγησαν στην αφετηρία του νέου εθνικού πλέον κράτους.

Υπο μία έννοια αυτό θα μπορούσε να αξιολογηθεί ως ανώτερη προσφορά του τόπου, ακόμα και από αυτή της σφαγής του νησιού από τους οθωμανούς, αφού διαμόρφωσε την ενσάρκωση της εθνικής υπόστασης που φτάνει ως σήμερα.

Παρίσι, νεκροταφείο Montparnasse
Προτομή Αδ. Κοραή

Από τη μία ο Αδαμάντιος Κοραής πρέσβης του επελαύνοντος νεωτερικού ορθολογικού ευρωπαϊκού διαφωτισμού και των αρχών της Γαλλικής Επανάστασης και από την άλλη, ο Αθανάσιος Πάριος σχολάρχης της Χίου εκπρόσωπος των εμπειρικών παραδοσιακών νοηματοδοτήσεων της ορθοδοξίας της ανατολής, που αμφισβητούσε διαχρονικά και αταλάντευτα την μετακένωση των δυτικών νοησιαρχικών μεθόδων ως βλαπτικών για την ιδιοπροσωπία του γένους και των στοχεύσεων του.
Η διπολικότητα τέτοιων συγκρούσεων ανατολής-δύσης, που ανεφύοντο ιστορικά με πολλά πρόσωπα και γεγονότα σε αυτό το μέρος της ανατολικής μεσογείου επί εκατονταετηρίδες, έληξε προς ώρας με νικητή τον Κοραή. Οι καιροί όμως αλλάζουν και η πλάστιγγα της ιστορίας μπορεί να γύρει φέρνοντας νέες ανατροπές ειδικά στην ωδίνουσα εποχή μας.

Άγιος Γεώργιος Ρεστών Χίου Τάφος Αγ. Αθανασίου Παρίου

Παρόλο που μεταξύ άλλων, θα έπρεπε εν όψει της διακοσιετηρίδας να υπερισχύει το αίτημα ενός νηφάλιου δημόσιου οργανωμένου διάλογου, που θα μας βοηθούσε να διερευνήσουμε καλόπιστα τα γεγονότα με όλα τα προτερήματα και τις αδυναμίες που προέκυψαν, σε αυτό που συναποτελεί μέσα στο βίο μας, το νέο ελληνικό κράτος ώστε να διαπαιδαγωγηθούμε κατανοώντας εν συνόλω την όψη που έχει η πατρίδα μας με το μαχαίρι να φτάνει στο κόκκαλο, προτιμάμε ρηχές στερεοτυπίες και εν πολλοίς αντιαισθητικές και ακατανόητες αναμασήσεις να προβάλλουν ως “εορτασμός” και αφορμή “αναστοχασμού και οραματισμού”.

Αν όμως σταθούμε -συμβολικά έστω- να παρατηρήσουμε την συλλογική αδιαφορία μας και άγνοια μας, μόνο σε αυτή τη λεπτομέρεια, που είναι η έλλειψη φροντίδας μας για τα ταφικά μέρη όσων συνέβαλαν στο να διαμορφωθεί το σήμερα, φοβάμαι ότι “οι λαμπροί εορτασμοί” εξανεμίζονται αφού το κοινό αξιακό μας έλλειμα είναι μεγάλο ή μάλλον καλύτερα γίνεται ντροπιαστικό.

Στις φωτογραφίες:
Άγιος Γεώργιος Ρεστών Χίου και νεκροταφείο Montparnasse στο Παρίσι.
Τάφος Αγ.Αθανασίου Παρίου και επιτύμβια προτομή στον αρχικό τάφο του Αδαμάντιου Κοραή.