Αρχική Green Life Διαδρομές Πάσχα με Ρουκετοπόλεμο στο Βροντάδο της Χίου- και διαμαρτυρίες περιοίκων

Πάσχα με Ρουκετοπόλεμο στο Βροντάδο της Χίου- και διαμαρτυρίες περιοίκων

348

Ετοιμάζεται ο Βροντάδος, κωμόπολη λίγο βορειότερα από την πόλη της Χίου, για να γιορτάσει με το δικό του μοναδικό τρόπο το βράδυ της Ανάστασης.

Το Βρονταδούσικο έθιμο του ρουκετοπόλεμου, που κρατά από τις αρχές του προηγούμενου αιώνα και διεξάγεται μεταξύ των ενοριών της Παναγιάς Ερειθιανής και του Αγίου Μάρκου αναμένεται και φέτος να αναβιώσει.
Φέτος ο αριθμός των ρουκετών υπολογίζεται πως θα κυμανθεί περί τις 10.000 συνολικά και από τις δύο ενορίες, τηρώντας τη συμφωνία για περιορισμό των ρουκετών σε αυτά τα νούμερα από τις πλέον των 120.000 που είχαμε πριν το 2016, χρονιά όπου και δεν πραγματοποιήθηκε το έθιμο λόγω των έντονων αντιδράσεων των θιγόμενων κατοίκων.

Διαμαρτυρίες περιοίκων
Αυτό δεν σημαίνει πάντως ότι και φέτος δεν έχουμε τα παράπονα των περιοίκων, ειδικά στην ενορία του Αγίου Μάρκου εκεί που τα σπίτια βρίσκονται ακριβώς μπροστά από την εκκλησία, δεχούμενη έτσι τα πυρά από τους ρουκετατζήδες της Παναγίας Ερειθιανής.

Μάλιστα κατέθεσαν και φέτος σχετική εξώδικη διαμαρτυρία (σε Αστυνομική Διεύθυνση, Δήμο Χίου, Γραφείο Εισαγγελέως Πλημμελειοδικών Χίου, Γραφείο Εισαγγελέως Αρείου πάγου και Πυροσβεστική Υπηρεσία Χίου) θέτοντας το ερώτημα ποιος θα φέρει την ευθύνη σε περίπτωση που σημειωθεί κάποιο ατύχημα.
«.. Γιατί θα πρέπει εμείς οι θιγόμενοι να αγωνιούμε για την περιουσία μας, για την σωματική μας ακεραιότητα, για την ψυχική μας υγεία και για την ακώλυτη άσκηση των δικαιωμάτων και ελευθεριών μας και να αναγκαζόμαστε να προσφεύγουμε ονομαστικά κατά των εμπλεκομένων αντί αυτό να το ενεργεί ως οφείλει η πολιτεία δια των οργάνων της αυτεπαγγέλτως και χωρίς υπεκφυγές; Είναι κατανοητή η δυσκολία αλλά αν επιτέλους θέλουμε να λέμε ότι είμαστε μια ευνομούμενη πολιτεία ο νόμος θα πρέπει να εφαρμόζεται αδιακρίτως και χωρίς εξαιρέσεις», σημειώνεται χαρακτηριστικά.
«Με επιφύλαξη των δικαιωμάτων μας, ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΟΜΑΣΤΕ για όσα προκλητικά και ακατανόητα, επιχειρούνται για τη διεξαγωγή του «ρουκετοπόλεμου», που είναι αδιαμφισβήτητα μία έκνομη, ανεξέλεγκτη και επικίνδυνη δραστηριότητα που μας πλήττει με τον πιο βάναυσο τρόπο», σημειώνεται στην εξώδικο διαμαρτυρία.

Προετοιμασία για το ρουκετοπόλεμο

Από την πλευρά του πάντως ο Δήμος Χίου προχωρεί στην κάλυψη των σπιτιών των περιοίκων που συμφωνούν, με πλέγματα για την προστασία τους από τις ρουκέτες.
Παράλληλα ετοιμάζεται να υποδεχτεί τους εκατοντάδες επισκέπτες που έρχονται αυτές τις ημέρες στο νησί για να δουν από κοντά το ρουκετοπόλεμο. Φέτος όμως το τουριστικό ρεύμα από τη γείτονα Τουρκία αναμένεται να είναι μειωμένο, κυρίως λόγω της υποτιμημένης τουρκικής λίρας έναντι του ευρώ.
Ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Ματθαίος Φαφαλιός κάνει γνωστό τέλος πως «το Μεγάλο Σάββατο από ώρα 8:30 μ.μ. θα υπάρχουν δύο λεωφορεία στην πλατεία του Αγίου Γεωργίου Βροντάδου που θα μεταφέρουν τους επισκέπτες στο Αίπος, για να παρακολουθήσουν το έθιμο του ρουκετοπόλεμου που διεξάγεται το βράδυ της Ανάστασης».

Το έθιμο
Το Αναστάσιμο μήνυμα οι Βρονταδούσοι το γιόρταζαν επί τουρκοκρατίας με κανονιές! Τα κανονάκια τα έφερναν οι Βρονταδούσοι ναυτικοί· αφού υπήρχαν στα εμπορικά πλοία για λόγους ασφαλείας, σταχυολογούμε από το φωτογραφικό λεύκωμα Ρουκετοπόλεμος- Ανοιξιάτικες τροχιές» που είχε εκδοθεί υπό την αιγίδα του Δήμου Χίου πριν μερικά χρόνια.
Αυτό συνεχίστηκε για αρκετά χρόνια, μέχρι το 1889 οπότε για άγνωστους λόγους ο «πόλεμος» πήρε ανησυχητικές διαστάσεις με τους αντιπάλους να χρησιμοποιούν μέχρι και τα βότσαλα από τις όμορφες διακοσμημένες αυλές των εκκλησιών. Αυτό προκάλεσε την επέμβαση των Οθωμανών που την Κυριακή του πάσχα, 24 Απριλίου 1889 κατέσχεσαν τα κανονάκια.

από το φωτογραφικό λεύκωμα Ρουκετοπόλεμος- Ανοιξιάτικες τροχιές» που είχε εκδοθεί υπό την αιγίδα του Δήμου Χίου

Οι ενορίτες όμως δεν το έβαλαν κάτω, συνέχισαν με βαρελότα τις επόμενες χρονιές για να τα αντικαταστήσουν με ρουκέτες, με βάση τη συνταγή που είχε πάρει από Ιταλούς ένας πυροτεχνουργός ονόματι Κορακάκης και έφτιαξε ρουκέτες για την ενορία του Αγίου Μάρκου. Επειδή όμως δεν θα είχε ομορφιά έτσι ο πόλεμος, το… μυστικό της συνταγής διέρρευσε στους Παναγούσους και από τα 1900 περίπου άρχισε αυτός ο ρουκετοπόλεμος που συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Με τους Αγιομαρκούσους να στοχεύουν το ρολόι της Παναγιάς Ερειθιανής και τους Παναγούσους το κουμπέ (τρούλο) του Αγίου Μάρκου, καλύπτοντας οι ρουκέτες -με το παραπάνω- την απόσταση των 400 περίπου μέτρων που χωρίζει τις δύο εκκλησιές.
Ακούγοντας πάντως τα πειράγματα από τις δύο πλευρές καταλαβαίνει κανείς ότι δεν πρόκειται για έναν… αληθινό ρουκετοπόλεμο, και πως η Ανάσταση βρίσκει τις δύο πλευρές αγαπημένες. Την οποία όμως δεν βρίσκουν το λόγο να μην μπορούν να τη χαρούν και οι θιγόμενοι κάτοικοι…

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: voreioaigaio.ert.gr/