Αρχική Απόψεις Aρθρα Βασίλης Αγιαννίδης: το άγαλμα του Καρδαμυλίτη ναυτικού κατάντησε… σερβιτόρος

Βασίλης Αγιαννίδης: το άγαλμα του Καρδαμυλίτη ναυτικού κατάντησε… σερβιτόρος

72

 ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΣΤΟΝ ΠΡΟΕΔΡΟ ΤΟΥ ΛΙΜΕΝΙΚΟΥ ΤΑΜΕΙΟΥ

 


                                                                                                              Χίος, 12-12-2005


   “Δεν πρόκειται πλέον για Καρδαμυλίτη ναυτικό αλλά για Καρδαμυλίτη σερβιτόρο”, συνήθιζε να λέει ο χαράκτης και ζωγράφος Νίκος Γιαλούρης όταν μας επισκεπτόταν στα Καρδάμυλα και αντίκριζε τον ανδριάντα που φιλοτέχνησε ο γλύπτης Θανάσης Απάρτης το 1960, περιτριγυρισμένο από τις τέντες και τα τραπεζάκια των καφενείων της προκυμαίας.
   Το ορειχάλκινο άγαλμα, ύψους τριών μέτρων περίπου, αποτελεί κατά γενική ομολογία ένα από τα ωραιότερα του Απάρτη και ένα σημαντικό καλλιτεχνικό μνημείο της Χίου. Προς μεγάλη απογοήτευση του γλύπτη τοποθετήθηκε σε σχετικά μικρό μαρμάρινο βάθρο, κατά τα λεγόμενα του αείμνηστου Γιαλούρη που τον γνώριζε. Η δυσαρέσκεια του θα ήταν ακόμη μεγαλύτερη εάν έβλεπε το έργο του σήμερα, πολιορκημένο από πλαστικές τέντες, καθίσματα, τραπέζια και, κατά την διάρκεια του Χειμώνα, από αυτοκίνητα.
   Πάραυτα, βρίσκεται στο ιδανικό σημείο ώστε να ξεπροβάλλει εντυπωσιακό στον επισκέπτη που κατηφορίζει προς την παραλία του χωριού, αγναντεύοντας το πέλαγος, με φόντο το Μαργαρίτη και το ιστορικό V ( για Victory = Νίκη ) που έγραψαν οι Καρδαμυλίτες υπέρ των Συμμάχων στην διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Συνεπώς η μετακίνηση του θα  ήταν ανάρμοστη. Προσωπικά δε, αμφιβάλλω αν οι αρμόδιοι θα απευθυνθούν σε κάποιο ειδήμονα, ένα γλύπτη ή ένα εξειδικευμένο σε τέτοιου είδους θέματα αρχιτέκτονα, σχετικά με την εύρεση νέας θέσης του αγάλματος. Οπότε, προκειμένου να τοποθετηθεί σε ακατάλληλο μέρος ή να εξαφανιστεί, όπως το ηλιακό ρολόι της πλατείας του Μαρμάρου, καλύτερα να μείνει εκεί που είναι. Τα τραπέζια και τα καθίσματα δεν ενοχλούν τόσο λόγω του μικρού μεγέθους τους και του γεγονότος πως μπορούν να απομακρυνθούν από το μνημείο. Οι στηριζόμενες όμως σε μόνιμες μεταλλικές ή ξύλινες κατασκευές πλαστικές τέντες προσβάλλουν την καλλιτεχνική δημιουργία και την αισθητική του χώρου γενικότερα.
   Με την ευκαιρία της έκδοσης του ετήσιου ημερολογίου του Οίκου Ευγηρίας Καρδαμύλων “Η Αγία Μαρίνα”, το οποίο περιέχει φωτογραφίες από προτομές και ανδριάντες των Καρδαμύλων, ζητώ από οποιονδήποτε αρμόδιο για τα μνημεία της Χίου, και περισσότερο από τον Πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου Κύριο Σταμάτη Κάρματζη του οποίου η ευαισθησία σε θέματα πολιτισμού είναι γνωστή, την απομάκρυνση των στεγάστρων γύρω από το άγαλμα ώστε να αναδειχθεί η καλλιτεχνική σπουδαιότητα του και να προσφέρει μια ωραία εικόνα στους κατοίκους και τους επισκέπτες των Καρδαμύλων. 



                                                                            Βασίλης Γ. Αγιαννίδης