Αρχική Πολιτισμός Πειραματική Σκηνή ΔΗΠΕΘΕ Β. Αιγαίου: Με όπλο τη γλώσσα ψυχογραφείται η ελληνική...

Πειραματική Σκηνή ΔΗΠΕΘΕ Β. Αιγαίου: Με όπλο τη γλώσσα ψυχογραφείται η ελληνική ταυτότητα

9

 
“Στόχος του ΔΗΠΕΘΕ Β. Αιγαίου είναι να παράγει πολιτισμό όλες τις εποχές του χρόνου, ακόμα και κάτω από αντίξοες συνθήκες”, τόνισε ο αντιδήμαρχος Πολιτισμού και πρόεδρος του ΔΗΠΕΘΕ Β. Αιγαίου Αντώνης Λάρδας στη συνέντευξη τύπου για την παρουσίαση των παραστάσεων της Πειραματικής Σκηνής.
Και ο λόγος βέβαια δεν έγινε για αντίξοες καιρικές συνθήκες που αναμένεται να ταλαιπωρήσουν την πρεμιέρα που θα γίνει την Πέμπτη, αλλά για αυτήν την οικονομική πίεση που νοιώθει το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο.
“Κάποιοι το έχουν στήσει στον τοίχο” σημείωσε ο Αντώνης Λάρδας που επέμενε ιδιαίτερα στο γεγονός ότι το ΔΗΠΕΘΕ χρειάζεται στη Χίο, αλλά και η Χίος το χρειάζεται αφού με ένα διαφορετικό πρόσωπο την προβάλλει προς τα έξω. “Άρα είναι και ένα θέμα καθήκοντος η στήριξή του από όλους μας”, σημείωσε.
“Η Πειραματική Σκηνή έχει σαν στόχο να προάγει την ποιότητα, αδιαφορώντας για το εμπορικό κέρδος” πρόσθεσε ο καλλιτεχνικός διευθυντής Δήμος Αβδελιώδης, που σημείωσε ότι τα έργα σχεδιάστηκαν με την οδηγία του Γιώργου Μπινιάρη. Επέμεινε ιδιαίτερα στο θέμα της γλώσσας ο Δ. Αβδελιώδης που τόσο ο Δημήτρης Κεχαϊδης με “Το τάβλι” όσο και η Λουκρητία Δούναβη με “Το Βυσσινί Φουστάνι” παίζουν με αυτή στα κείμενά τους.
“Είναι δύο έργα που έχουν μια συμμετρία. Αναφέρονται στην εποχή του 60-70. Είναι έργα που περιγράφουν με ένα τρόπο αυθεντικό την ελληνικότητα ως προς τη γλώσσα. Του Δημήτρη Κεχαϊδη είναι ένα έργο που έχει γίνει με ένα συγγραφικό σχεδιασμό, που ψυχογραφεί την ελληνική ταυτότητα και που με εργαλείο τη γλώσσα φτιάχνει ένα έργο που λειτουργεί σαν ένας θεατρικός κώδικας. Με την έννοια ότι έχει καταφέρει αυτό τον ήχο που έχει το τάβλι να τη μεταφέρει στο έργο. Την αίσθηση των ζαριών που πέφτουν, των παιχνιδιών που παίζονται, την έχει τοποθετήσει σε ανθρώπινες υπάρξεις, όπου όπως και στο παιχνίδι ο ένας είναι ο κερδισμένος ο άλλος ο χαμένος”, σημείωσε χαρακτηριστικά.
Με ποιητικό τρόπο αναφέρθηκε όμως ο Δήμος Αβδελιώδης και για το κείμενο της Δούναβη “Είναι μια συναρπαστική αφήγηση σε είδος νουβέλας η ντοπιολαλιά που χρησιμοποιεί θα μας θυμίσει αρκετά Χίο. Την έχει γράψει πάνω σε μία στιγμή του χρόνου όπου η γλώσσα σπαρταράει από χυμούς, από φαντασία, από ευρηματικότητα και από ιδιοφυία και είναι ένα συναρπαστικό κείμενο μόνο και μόνο για να το ακούς”, σημείωσε.


Συντελεστές του έργου
Η Ελένη Αμπανούδη δεν έκρυψε την ιδιαίτερη ευχαρίστησή της που στην πρώτη της δουλειά πίσω από τη σκηνή, στα παρασκήνια, δουλεύει ένα έργο που πρωτοανέβασε ο Κάρολος Κουν το 1972 με το Θέατρο Τέχνης.
Σημείωσε ότι το κείμενο είναι ιδιαίτερο επίκαιρο. Δεν έχουν αλλάξει οι καταστάσεις που περιγράφει ο Κεχαϊδης, ίσως τα πράγματα να έχουν γίνει πιο άγρια. Η εκμετάλλευση υπάρχει και εδώ δεν χρειάζεται κανείς να ξενιτευτεί, ενώ τα εγκλήματα τιμής έδωσαν τη θέση τους σε άλλα χειρότερα.
Σχετικά με την εμπειρία να ανεβάζεις μια θεατρική παράσταση και όχι να είσαι ηθοποιός στο σανίδι σχολίασε ότι αποτελεί άλλο πράγμα να καθοδηγείς τους ηθοποιούς, μην κρύβοντας ότι περιέχει και αρκετό άγχος συνάμα.
Ο Δημήτρης Αυγουστίδης μίλησε για το Φώντα (που υποδύεται ο ίδιος) και που προσπαθεί να πείσει το γαμπρό του τον Κόλια (Γ. Τσουμπαριώτης) να πάει η γυναίκα του να πάρει λεφτά από έναν επιχειρηματία ώστε να ναυλώσουν ένα καράβι και να πάνε στη Μπιάφρα (όπου μαθαίνουν ότι πεινάει ο κόσμος) και να φέρουν κόσμο να δουλέψει στην Ελλάδα και να έχουν αυτοί τα οφέλη. Ο Φώντας θέλει να γίνει επιχειρηματίας με ότι συνεπάγεται αυτό.
Ο Γιάννης Τσουμπαριώτης σημείωσε ότι το έργο έχει μηνύματα που μακάρι να τα πάρει ο κόσμος που θα παρακολουθήσει την παράσταση.
Τέλος από την παράσταση “το Βυσσινί Φουστάνι” παραβρέθηκε στη συνέντευξη τύπου η Κατερίνα Ζαννίκου σημειώνοντας ότι οι χαρακτήρες των δύο γυναικών από τη Σύρο, που θα παρουσιάσουν μαζί με την Άννα Καμπά σε σκηνοθεσία Δέσποινας Τομαζάνη, τις κουβαλάμε μέσα μας, τις συναντάμε στα αγαπημένα μας πρόσωπα.


Παραστάσεις
Τα σκηνικά και στις δύο παραστάσεις είναι του Νικόλα Χατζή.
Η πρεμιέρα της παράστασης “το τάβλι” θα γίνει την Πέμπτη στο ΟΜΗΡΕΙΟ και η παράσταση θα επαναληφθεί το Σάββατο 28 Ιανουαρίου και την Τετάρτη 1 Φεβρουαρίου (ώρα 20:30.)
Η πρεμιέρα για “Το Βυσσινί Φουστάνι”, θα δοθεί στον ίδιο χώρο την Τρίτη 31 Ιανουαρίου και μάλιστα θα παρευρεθεί και η συγγραφέας κα Δούναβη, ενώ θα επαναληφθεί την Πέμπτη 2 Φεβρουαρίου και Σάββατο 4 Φεβρουαρίου.


Θοδωρής Πυλιώτης