Αρχική Απόψεις Aρθρα Παναγιώτης Ξενάκης: Για το ντοκιμαντέρ «1821» του ΣΚΑΪ Και να θέλεις ν’...

Παναγιώτης Ξενάκης: Για το ντοκιμαντέρ «1821» του ΣΚΑΪ Και να θέλεις ν’ αγιάσεις δε σ’ αφήνουν… Μέρος 3ο (τελευταίο)

408

 

Για το ντοκιμαντέρ «1821» του ΣΚΑΪ

 

 

Και να θέλεις ν’ αγιάσεις δε σ’ αφήνουν…

Μέρος 3ο

 

(Δείτε τα άλλα 2 μέρη του άρθρου στις διευθύνσεις:

ΜΕΡΟΣ 1Ο: http://www.chiosnews.com/cn2732011632190.asp

ΜΕΡΟΣ 2Ο : http://www.chiosnews.com/cn5420111105100.asp)

 

 

 

 

Εμείς πολεμούσαμε τους Αιγύπτιους κι αυτοί εμάς τους Ιταλούς –

Η εκδρομή των Ψαρών

 

Στο επεισόδιο 5 μας προσπερνάει η φράση «μετά την κατάληψη της Κάσου και την λεηλασία των Ψαρών…» και χάνεται. Αρχικά, ας πούμε, έκαναν μια κατάληψη όπως οι μαθητές στα σχολεία, παιδιαρίσματα σα να λέμε, και ύστερα πήγαν κι έκλεψαν τις κότες του άλλου νησιού και τ’ αυγά απ’ τα κοτέτσια και φύγανε, δεν έκαναν τίποτα άλλο… Αυτή η φράση είναι που με έκανε να πάρω την τελική απόφαση να γράψω για το ντοκιμαντέρ «1821». Στην Κάσο κατασφάχθηκαν ή πουλήθηκαν σκλάβοι 7.000 άνθρωποι και δεν έμεινε κανείς στο νησί ενώ στην Καταστροφή των Ψαρών («Στων Ψαρών την ολόμαυρη ράχη, περπατώντας η Δόξα μονάχη… …που ‘χαν μείνει στην έρημη γη…») από 30.000 κάτοικους θανατώθηκαν ή εξανδραποδίστηκαν οι 18.000 (βλ.: http://www.sansimera.gr/articles/156).

 

Μετά από αυτό και ενώ το ντοκιμαντέρ και το ίδιο αναφέρει ότι τα αιγυπτιακά πλοία ενώθηκαν με τον τουρκικό στόλο στα μικρασιατικά παράλια, αρχίζει ένα όργιο σφαγών των Ελλήνων από τον αιγυπτιακό στόλο και τους Αιγύπτιους του Ιμπραήμ και όχι από τον τουρκοαιγυπτιακό στόλο και τους τουρκοαιγυπτίους του Ιμπραήμ. Ενώ «Οι Έλληνες της Πελοποννήσου φορτώνονται ως σκλάβοι ανά εκατοντάδες σε αιγυπτιακά πλοία με προορισμό την Αλεξάνδρεια». Καλά, οι τούρκοι δεν καταδέχτηκαν να πάρουν σκλάβους με προορισμό την ίδια την τουρκία; Τους πιάσανε οι ευαισθησίες, η ευγένεια ή η χαζομάρα ν’ αφήσουν το πλιάτσικο, τις γκομενίτσες και τ’ αγοράκια να τα φάνε όλα οι Αιγύπτιοι; Ή μήπως πήραν τα πλοία τους και κάνανε βαρκάδες στο Αιγαίο όπως σήμερα;; Τελικά με την Αίγυπτο είχαμε πόλεμο και όχι με τους τούρκους;; Με αυτή την απορία έμεινα…

 

Περί Σφαγής της Χίου

 

 

Κι εδώ για μένα έρχεται η έκπληξη: Καιροφυλακτώντας για το αν θα ειπωθεί κάτι για τη Σφαγή της Χίου (μιας που δε συνηθίζεται), κάτι που επιβάλλεται για μια τέτοια σειρά καθότι η Χίος ήταν η μεγαλύτερη και αγριότερη τραγωδία ενώ έπαιξε τεράστιο ρόλο στην Επανάσταση και στον Φιλελληνισμό, μένω άφωνος βλέποντας ότι όχι μόνο το αναφέρει αλλά αφιερώνει 9,5 ολόκληρα λεπτά στο επεισόδιο 4 και επαναλαμβάνει μάλιστα άλλο ένα λεπτό στο επεισόδιο 8 (το μοναδικό κομμάτι που επαναλήφθηκε εκτός από ορισμένα πλάνα αναπαραστάσεων και αεροφωτογραφιών), σύνολο 10,5 λεπτά. Ομολογώ ότι μπερδεύτηκα…

Ως Χιώτης, ως μελετητής της Σφαγής αλλά και ως Έλληνας είμαι ευγνώμων στον ΣΚΑΪ, στον Τατσόπουλο και τους υπόλοιπους συντελεστές της σειράς, μιας που ως τώρα όλοι είτε το αγνοούσαν, είτε το φοβόντουσαν, είτε το απέφευγαν για λόγους σκοπιμοτήτων. Και πως άλλωστε όταν οι ίδιοι οι Χιώτες δεν έχουν κάνει τίποτα για τη Σφαγή και αδιαφορούν, πλην ελάχιστων μελετητών, όταν μιλάμε για μία από τις μεγαλύτερες και αγριότερες σύγχρονες γενοκτονίες στην Ευρώπη και ένα παγκόσμιο γεγονός-σταθμό για το οποίο σχεδόν όλοι κάνουν πως δεν υπάρχει;;

Θα μου πεις ευγνώμων για το αυτονόητο και για 10,5 λεπτά τη στιγμή που για τη Χίο θα μπορούσε να γυριστεί ολόκληρη σειρά; Κι όμως αγαπητοί μου μπροστά στην αφάνεια, μπροστά σ’ αυτό το φίμωμα δεκάδων χιλιάδων κραυγών της Ιστορίας, αυτά τα 10,5 λεπτά μοιάζουν κάτι το αδιανόητο. Για παράδειγμα θα σας πω ότι μέχρι τώρα τουλάχιστον, και χωρίς να είμαι απόλυτα σίγουρος, ο Μαμαλάκης και η πολύ ωραία του σειρά «Χώματα με Ιστορία», δεν έχουν αναφερθεί στη Χίο ή στον Κανάρη τουλάχιστον και μπορεί μέχρι τέλους να μην το κάνουν.

…Και όχι μόνο δεν είπαν κάτι στραβό αλλά μίλησαν για τα μωρά που τα πετούσαν στον αέρα και τα έσκιζαν με τα σπαθιά (ίσως το πιο γνωστό και χαρακτηριστικό στιγμιότυπο της Σφαγής, αυτό που έλεγαν οι παλιοί), δείξανε το συγκλονιστικό οστεοφυλάκιο των σφαγμένων της Νέας Μονής, αναδείξανε μέσω πανέμορφης σκηνοθεσίας την πυρπόληση της ναυαρχίδας, έφτιαξαν μια υπέροχη υποβρύχια αναπαράσταση -λιτή βέβαια για τα δεδομένα της καταστροφής, μην είμαστε όμως αχάριστοι- που μοιάζει με θαλασσινό χορό και ιεροτελεστία.

Βέβαια και εδώ υπάρχουν ψιλολαθάκια όχι όμως εσκεμμένα. Το ένα είναι όταν ο κ. Τατσόπουλος μιλάει μέσα από το οστεοφυλάκιο της Νέας Μονής και αναφέρεται «…στην τραγωδία εκείνης της στιγμής». Εδώ είναι απαραίτητη η επισήμανση ότι η Σφαγή διήρκεσε 5 ολόκληρους μήνες. Το δεύτερο λάθος είναι μεγάλο και σημαντικό αλλά και σύνηθες και αφορά τα νούμερα του τραγικού απολογισμού του ολέθρου: 100.000 κάτοικοι, 25.000 νεκροί, 45.000 σκλάβοι. Τα σωστά είναι: 120.000-160.000 κάτοικοι, 43.000 επιβεβαιωμένοι νεκροί, τουλάχιστον 52.000 σκλάβοι.

Το λάθος που κάνουν όλοι είναι ότι αναφέρουν τα νούμερα που κατέγραψε ο ίδιος ο Βαχίτ Πασάς γι’ αυτούς που ο ίδιος πέρασε «δια στόματι μαχαίρας» και τα κεφάλια που του παραδόθηκαν ενώ ο αριθμός των σκλάβων είναι περίπου ο αριθμός όσων πέρασαν από το τελωνείο της Χίου (47.000). Και οι δύο αριθμοί ενδέχεται να είναι πολύ μεγαλύτεροι για πολλούς λόγους, πρωτίστως όμως ένεκα της Καταστροφής των Ψαρών που σημειώθηκε δύο χρόνια αργότερα και ενώ σ’ αυτά είχαν καταφύγει πολλοί Χιώτες πρόσφυγες. Για περισσότερες λεπτομέρειες: «Oι σφαγές της Xίου του 1822: Ποιος ο ακριβής αριθμός των θυμάτων τους;» – Kώστα E. Φραγκομίχαλου.

Επίσης ο κ. Βερέμης αναφέρει ότι η Σφαγή της Χίου έγινε διάσημη, παρότι υπήρχαν κι άλλες σφαγές, γιατί οι Χίοι ήταν γνωστοί και είχαν πρόσωπο στην Ευρώπη. Αυτό αληθεύει αλλά δεν είναι η μόνη αλήθεια. Το σημαντικότερο ήταν τα τεράστια μεγέθη, οι απίστευτες και πολυάριθμες μορφές βαρβαρότητας, η μεγάλη διάρκεια, ο αφανισμός των πάντων ακόμα και των ζώων ή των σπιτιών που ήταν ήδη κατεστραμμένα και καμένα, η μετατροπή του νησιού σε έναν Άδη και μια κόλαση επί της γης, γεμάτη πανούκλα και χιλιάδες αρουραίων. Σημαντικό ρόλο έπαιξε ο Ντελακρουά, ο Ουγκώ και οι υπόλοιποι καλλιτέχνες όπως και το ότι ήταν η πρώτη μεγάλη αντίδραση των Οθωμανών προς παραδειγματισμό μάλιστα «των αποστατριών πόλεων». Περισσότερα εάν θέλετε, στο «188 χρόνια από τη Σφαγή της Χίου» του Π. Ξενάκη, βλ.: http://unews.pathfinder.gr/society/188-hronia-apo-th-sfagh-ths-hioy.html.

 

«Η σύγχρονη Κατοχή της Ελλάδας»

Προς το παρόν αυτά. Θα σας πω κι άλλα όμως όπως:

-Τι παίζεται με το κρυφό σχολειό («Στην εκκλησία βούδια μπαίνουν, βούδια βγαίνουν αλλά στα σχολειά βούδια μπαίνουν, διάολοι βγαίνουν»).

«Πως γίνεται οι σύγχρονοι Έλληνες ένα μείγμα Σλάβων, τούρκων, Αλβανών, Βλάχων και Ελλήνων, να θεωρούν τον εαυτό τους απόγονο του Σωκράτη και του Πλάτωνα;;»…

-Πως στήνεις μια προπαγάνδα με βάση ένα αληθινό περιστατικό και το παρουσιάζεις είτε έτσι, είτε αλλιώς, επικαλούμενος και στις δύο περιπτώσεις αληθινά στοιχεία και μαρτυρίες.

-Για κάποιο άλλο Μ.Μ.Ε. που τυχαία (;) έχει κάνει μία παρεμφερή προσπάθεια με το «1821» και με παρεμφερές στιλάκι.

-Για την εξαφάνιση «του οθωμανικού μας παρελθόντος».

-Περισσότερα για την Τριπολιτσά.

-Γενικώς περισσότερα…

Όλα αυτά στη μεγάλη έρευνα που ετοιμάζω από πέρσι, «Η σύγχρονη Κατοχή της Ελλάδας», η οποία θα δημοσιευτεί σε συνέχειες είτε από κάποιο site, είτε από κάποια εφημερίδα. Δεκάδες καυτά θέματα με πολλά υποθέματα, εκατοντάδες πηγές, συνταρακτικές αποκαλύψεις, κρυφά σενάρια και γιατί σε διάφορους τομείς, αναλύσεις, στοιχεία, μελέτες, προτάσεις, πολιτικές, κριτικές, ιστορικές αναδρομές, πράγματα που μπορεί να μας συμβούν στο μέλλον και τι υπάρχει πίσω από αυτά που μας συμβαίνουν, ζητήματα που μπορεί να τα έχετε ακούσει και να μην τα έχετε εμβαθύνει, ειδήσεις και γεγονότα που περνάνε στα ψιλά ή δεν ακούγονται καν, σημαντικά βίντεο ή ταινίες που πρέπει να δείτε και άρθρα που πρέπει να διαβάσετε, εθνικά, οικονομικά και παραθρησκευτικά θέματα, προσωπικές ιστορίες («Αν δεν ερχόταν οι Γερμανοί εγώ σήμερα θα ήμουν …εργοστασιάρχης»), και όλα αυτά με οστεοθραυστική γραφή και διάθεση που σπάει κόκαλα!.. Είναι σίγουρο πως αν τη διαβάσετε και μάθετε τα όσα λέει, θα γίνετε «άλλου είδους» πολίτες…

Σε περίπτωση που κάποιος (από site, εφημερίδα ή αλλού) ενδιαφέρεται από τώρα, μπορεί να επικοινωνήσει μαζί μου στο viglapublications@yahoo.gr ή στο τηλέφωνό μου (εάν φυσικά το γνωρίζει).

…Θα κλείσω με τα ωραία λόγια του κ. Τατσόπουλου στον επίλογο της σειράς «1821»:

«Η διαχείριση αυτής της ελευθερίας εναπόκειται στον πατριωτισμό μας και στην αγάπη μας για τον τόπο που κατοικούμε ώστε να τιμήσουμε το πικρό αίμα που χύθηκε, επί δικαίων και αδίκων, για τη γέννηση της σύγχρονης Ελλάδας». Και η σημαία πάφλαζε από πίσω… Σχεδόν συγκινήθηκα… Σχεδόν είπα μπράβο. Ο Τατσόπουλος κράτησε κάτι καλό για το τέλος, τουλάχιστον.

Ήταν τα μόνα λόγια και στα 8 επεισόδια που δεν ήταν αποστεωμένα από εθνικό συναίσθημα. Το πρόβλημα όμως είναι ότι τα υπόλοιπα μου δημιούργησαν την ανάγκη να τα ακούσω. Δε βαριέσαι… Έχουμε τον Μαμαλάκη κι ας είναι μάγειρας. Αυτός τουλάχιστον σίγουρα δεν μαγειρεύει…

 

Παναγιώτης Ε. Ξενάκης

Εκδότης – Δημοσιογράφος

Λεζάντες φωτογραφιών:

 -Η Δόξα των Ψαρών.jpg: Η Δόξα των Ψαρών του Ν. Γύζη. Άνηκε στη βασιλική οικογένεια και είχε μείνει στην Ελλάδα. Εξαφανίστηκε μυστηριωδώς. Η αξία του υπολογίζεται πάνω από 1.000.000 ευρώ. Ο τέως βασιλιάς είπε πως δεν γνωρίζει τίποτα…

 -γραμματοσημο Κασος.jpg: Γραμματόσημο που μνημονεύει το ολοκαύτωμα της Κάσου.

 -Καταστροφή των Ψαρών.jpg: Η Καταστροφή των Ψαρών.

Yue_MinJun___The_Massacre_at_Chios.png: Η Σφαγή της Χίου του Yue Min Jun, έργο εμπνευσμένο από το αντίστοιχο του Ντελακρουά. Φτιάχτηκε το 1994 και είναι ένα από τα ακριβότερα έργα Κινέζου καλλιτέχνη που έχουν πουληθεί ποτέ. Σε δημοπρασία που έγινε στο Χονγκ Κονγκ έπιασε τα 4,1 εκ. δολάρια. Που να το ‘ξεραν οι τότε Χιώτες τι χρήματα θα άξιζε η σφαγή τους κάποτε…